loading...
بصیرت 360درجه
احسان.ن بازدید : 91 شنبه 17 دی 1390 نظرات (0)
اما این رزمایش نکات قابل توجه دیگری نیز داشت که امیر دریادار امیر رستگاری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دفاعی ‌امنیتی باشگاه خبرنگاران، به آنها پرداخته است.

امیر رستگاری با بیان اینکه رزمایش ولایت 90 در مقایسه با رزمایش‌هایی که در گذشته برگزار می‌شد تفاوت های زیادی داشت گفت: این رزمایش در منطقه‌ای به وسعت 265 هزار کیلومتر و از تنگه هرمز تا شمال اقیانوس هند برگزار شد.

وی ادامه داد: اشراف اطلاعاتی رزمایش 90 نیز تا مدار 10 درجه شمالی و اشراف عملیاتی این رزمایش تا مدار 20 درجه شمالی بود.

رستگاری با بیان اینکه تمامی سامانه‌هایی که طرح‌ریزی‌ها و تاکتیکها توسط آن انجام می‌شد کاملا ایرانی بود ادامه داد: این در حالی است که در رزمایشهای گذشته برخی از سامانه‌ها غیربومی بودند.

رستگاری استفاده گسترده از سامانه جنگهای الکترونیک را از نکات قابل توجه در این رزمایش دانست و اظهارداشت:برای اولین بار نیروی دریایی ارتش سامانه‌های جنگال را در بعدهای ارتباطی، راداری، ماهواره‌ای، سامانه‌های تلفن همراه و (g¬p¬s) در رزمایش خود استفاده کرد.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش به تغییر و تنوع تاکتیکی در این رزمایش اشاره کرد و گفت: بر خلاف رویه معمول که طراحی‌های رزمایشها پیش از برگزاری رزمایش انجام می‌شد و توجیهات لازم در خصوص فرماندهانی که در رزمایش شرکت می‌کنند صورت می‌گرفت در رزمایش ولایت 90 تاکتیکهای رزمایش دائما از سوی فرماندهان کل تغییر می‌کرد تا نیروها هر لحظه برای مبارزه با دشمن آمادگی و توانایی مقابله با هرگونه تاکتیک جنگی را داشته باشند.

رستگاری با اشاره به همکاری و هماهنگی مطلوب نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با نیروی دریایی در رزمایش ولایت 90 اضافه کرد: در این رزمایش با توجه به توانمدی نیروها، ما کوچکترین خسارت مالی و جانی نداشته و این موضوع در نوع خود قابل توجه و تقدیر است.

وی ادامه داد: موشکهایی که در این رزمایش به کار گرفته شد موشکهایی هوشمند هستند.

رستگاری با بیان اینکه موشکهای سطح به هوایی که در برد کوتاه و بلند در این رزمایش از آنها استفاده شد به گونه ای است که در مسیر این موشک عملیات جنگ الکترونیک و اختلال الکترونیک استفاده شود موشک مورد نظر منبع انتشار امواج الکترومغناطیس و الکترونیک را هدفگیری کرده و مورد اصابت قرار می‌دهد گفت : از طرف دیگر با توجه به سرعت بالای این موشک هیچ هدف پرنده‌ای در برد میانی قادر به فرار از مسیر این موشک نخواهد بود.

وی افزود: در این رزمایش برای اولین بار ایجاد اختلال در سامانه‌های راداری و الکترونیکی دشمن و مصون نگه داشتن نیروهای خودی از حملات الکترونیکی آزمایش شد که این از دیگر موفقیتها در این رزمایش به شمار می‌رود.

معاون هماهنگ‌‌کننده نیروی دریایی اظهار داشت: در تمام روزهای رزمایش ما شاهد نزدیک شدن شناورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به منطقه عمومی رزمایش بودیم که با اختار ما از صحنه دور می‌شدند و ما ضمن انجام رزمایش یک زورآزمایی در بخش جنگ الکترونیک را با این شناورها داشتیم.

وی افزود: در روز هشتم رزمایش تعدادی از بالگردهای دشمن به همراه بالگردهای خودی در آسمان محل رزمایش به پرواز درآمدند و تلقی آنها این بود که این بالگردها از دید رادارهای ما پنهان خواهد ماند.

وی با بیان اینکه ما در ابتدا پیغام هایی را مبنی بر ترک منطقه رزمایش به آنها دادیم که در ابتدا با بی اعتنایی آنها همراه بود اضافه کرد: در مرحله بعد به آنها پیغام داده شد که ما در حال رزمایش هستیم و در صورتی که منطقه را ترک نکنند آنها را مورد هدف قرار خواهیم داد.

رستگاری با بیان اینکه در یکی دیگر از روزهای رزمایش دو شناور آمریکایی به محل رزمایش نزدیک شدند که البته با اخطار نیروهای ما منطقه را ترک کردند ادامه داد: به طور کل ما به همه شناورها اعم از نظامی و غیرنظامی این اجازه را می دادیم که از فاصله 5 مایلی رزمایش را به نظاره بنشینند چرا که این اقدام را در راستای نمایش قدرت و نشان دادن توانمندی های خود به آنها می دانستیم.

رستگاری تصریح کرد: ما ضمن انجام رزمایش کار امدادرسانی به سایر شناورها را نیز انجام می دادیم که به عنوان مثال می توان به امدادرسانی ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (جماران) به کشتی تجاری عربستان سعودی که توسط چند قایق محاصره شده بود، اشاره کرد.

وی ادامه داد: ناوشکن جماران علی رغم فاصله زیاد خود با کشتی عربستان خود را به منطقه مورد نظر رسانده و پس از درگیری با دزدان دریایی آنها را از منطقه متفرق کرد.

وی با اشاره به اینکه از نکات قابل توجه در رزمایش ولایت 90، می توان به آمادگی ناوشکن ایرانی جماران برای چند عملیات پی‌درپی اشاره کرد و گفت: این ناوشکن پس از انجام یک مأموریت 70 روزه پس از 15 روز مجدد در رزمایش ولایت 90 به کار گرفته شد که این آمادگی این شناور را برای انجام عملیات های مهمتر و سنگین تر آنهم به طور متوالی نشان می دهد.

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی، با بیان این مطلب که در این رزمایش چندین هزار نفر از نیروها حضور داشتند، اظهار داشت: این رزمایش در نهایت بعد از آزمایش و تست انواع و اقسام شناورهای سطحی و زیرسطحی و موشک ها در بردهای مختلف در نهایت با رژه‌ نیروها و ناوشکن ها و ناوهای موشک انداز و انواع شناورها با حضور مقامات عالی رتبه نظامیِ داخلی و ناظرانی از خارج از کشور سه شنبه 13 دی ماه به پایان رسید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
بسیج شجره طیبّه و درخت تناور و پرثمری است كه شكوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوات تعیین و حدیث عشق می‌دهد... سال جهاد اقتصادی - پایگاه مجازی افسر سایبری جنگ نرم
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    روز شمار فاطمیه
    كد پخش زنده اماکن متبرکه
    تبلیغات
    آمار سایت
  • کل مطالب : 430
  • کل نظرات : 28
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 37
  • آی پی امروز : 57
  • آی پی دیروز : 30
  • بازدید امروز : 444
  • باردید دیروز : 45
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 766
  • بازدید ماه : 1,526
  • بازدید سال : 5,497
  • بازدید کلی : 95,555
  • کد وضعیت رتبه در گوگل
    آیدی یاهو مدیریت
    ذكر ايام هفته
    انتخابات